BEKIJK JOUW FAVORIETE OPEL IN DE VIRTUELE SHOWROOM

2164890-idup2pu28w_extra.jpg

VIJF REDENEN OM VOOR EEN PLUG-INHYBRIDE TE KIEZEN

Twijfel je of jouw volgende wagen op brandstof of elektriciteit zal rijden? Voor beide opties valt wel iets te zeggen. Misschien is een combinatie van de twee wel de beste oplossing? Met zo’n plug-inhybride kun je immers vaak elektrisch rijden en behoud je de voordelen van de klassieke verbrandingsmotor.

Elektrisch rijden kan op verschillende manieren. Je hebt modellen die altijd op stroom rijden (zoals de zuiver elektrische Opel Corsa-e) en verschillende soorten hybrides die een verbrandingsmotor combineren met een elektromotor. Full hybrides laden hun batterij op tijdens het rijden, terwijl de zogenaamde plug-inhybrides niet alleen onderweg maar ook aan een stopcontact of laadpaal stroom kunnen opslaan. Plug-inhybrides gebruiken een sterkere batterij dan zelfopladende hybrides, waardoor ze ook een veel groter elektrisch rijbereik realiseren. De plug-inhybride heeft dan ook heel wat troeven. Een mooi voorbeeld is de nieuwe Opel Grandland X Hybrid4 met twee elektromotoren en een 1.6-turbobenzine.

JE RIJDT BIJNA ALTIJD ELEKTRISCH

Door hun grotere batterijcapaciteit slagen moderne plug-inhybrides erin om een mooi elektrisch rijbereik te halen. Vaak is dat zelfs voldoende om de dagelijkse rit naar het werk en terug helemaal elektrisch af te leggen. De Opel Grandland X Hybrid4 rijdt bijvoorbeeld 52 kilometer ver (volgens de WLTP-norm), louter met de energie uit zijn lithium-ionbatterij.

GROTE AFSTANDEN VORMEN GEEN PROBLEEM

Heb je een langere rit voor de boeg? Met een plug-inhybride is dat geen probleem en hoef je onderweg niet per se te stoppen om de batterij op te laden. Het rijbereik is namelijk vergelijkbaar met dat van een auto met een klassieke verbrandingsmotor. Is de stroom uit de batterij na circa vijftig kilometer opgebruikt, dan kan de benzinemotor nog gemakkelijk enkele honderden kilometers verder.

LAGE CO2 , FISCAAL INTERESSANT

Door zo vaak elektrisch te rijden, blijft het verbruik van een plug-inhybride zeer laag. Zo haalt de Grandland X Hybrid4 een gemiddeld WLTP-normverbruik van amper 1,6 l/100 km. Dat stemt overeen met een CO2-uitstoot van 37 g/km. Goed voor het milieu én je portefeuille. De beperkte uitstoot zorgt voor een laag Voordeel Alle Aard in het geval van een bedrijfswagen. Ook volgens de nieuwe fiscale regels die vanaf 1 januari 2020 gelden in België, is de Grandland X Hybrid4 een volwaardige plug-inhybride met een interessante fiscale aftrekbaarheid.

Opel-Grandland-X-Hybrid4-506779_0_.jpg

GROTER RIJCOMFORT

Een plug-inhybride biedt alle voordelen van elektrisch rijden. Hij vertrekt geruisloos en heel vlot, want het motorkoppel staat direct ter beschikking. In de stad rijd je emissievrij, zonder uitlaatgassen. De overgang tussen de verschillende aandrijfvormen verloopt ook heel soepel en zonder trillingen.

VEILIGE VIERWIELAANDRIJVING

Niet elke plug-inhybride heeft vierwielaandrijving, maar deze architectuur is er zeer geschikt voor. Opel heeft ervoor gezorgd dat de Grandland X Hybrid4 alle wielen kan aandrijven. Er ligt namelijk zowel aan de vooras als achterin een elektromotor. De 4x4-modus van deze SUV activeert de geëlektrificeerde achteras zodat je van een maximale tractie (lees: veiligheid) geniet op alle soorten wegen