BEKIJK JOUW FAVORIETE OPEL IN DE VIRTUELE SHOWROOM

Opel-Grandland-X-Hybrid4-506781_0_rsh.jp

HET IDEALE HUWELIJK TUSSEN BENZINE EN ELEKTRICITEIT: OPEL GRANDLAND X HYBRID4

Tot 52 kilometer volledig elektrisch rijden én voor grotere afstanden overschakelen op een turbobenzinemotor: voor heel wat bestuurders is dit een ideale oplossing. Dat is precies wat vanaf nu mogelijk is in de Opel Grandland X Hybrid4.

Opel start een offensief van elektrische wagens met de volledig elektrische Corsa-e en de Grandland X Hybrid4, een plug-inhybride. Deze hybride kan zijn lithium-ionbatterij via een kabel opladen aan een stopcontact of laadstation, met als grote voordeel tegenover een klassieke hybride dat je op zuiver elektrische kracht veel verder geraakt. Bij de Grandland X Hybrid4 zelfs tot 52 kilometer (volgens de WLTP-norm), wat voor de meeste Belgische bestuurders volstaat voor hun totale dagelijkse verplaatsing.

2019-Opel-goes-Electric-Grandland-X-Hybr

300 PK

De Grandland X heb je ongetwijfeld al vaak zien rijden, want deze sportieve SUV is een van de populairste Opel-modellen en een topper in zijn segment. Naast de benzine- en dieselmotoren is hij vanaf nu ook te bestellen als Hybrid4-versie. Die combineert twee elektromotoren van elk 109 pk (één vooraan, één achteraan) met een 1.6-turbobenzine. Samen vormen ze een krachtige aandrijflijn met een maximumvermogen van 300 pk.

LAGE CO2

Een handig neveneffect van de tweede elektromotor is dat vierwieltractie mogelijk is. Naast deze 4x4-stand heeft de bestuurder nog drie rijmodi voorhanden: elektrisch, hybride en sport. In de hybridemodus kiest de Grandland X Hybrid4 automatisch de meest doeltreffende methode, door bijvoorbeeld emissievrij te rijden in de stad. Zo komt de Grandland X Hybrid4 tot een laag WLTP-normverbruik van 1,6 l/100 km met 37 g/km CO2-uitstoot.

Opel-Grandland-X-Hybrid4-506696_hr.jpg

Om zo’n laag verbruik te realiseren, is het natuurlijk wel belangrijk dat je als bestuurder de batterij zo vaak mogelijk oplaadt. Net zoals bij een volledig elektrische wagen, kan de batterij opgeladen worden bij alle openbare laadstations met wisselstroom of thuis met een kabel of een wandlader. De laadtijd hangt af van de gebruikte lader. Met een wandlader van 7,4 kW is de batterij in ongeveer 1 uur en 50 minuten volledig opgeladen.

‘REMMEN’ MET HET GASPEDAAL

Ook tijdens het rijden zelf wordt de batterij opgelopen door recuperatie van remenergie. Zodra je het gaspedaal lost, wordt de kinetische energie die vrijkomt bij het vertragen omgezet in elektriciteit die ofwel meteen verbruikt wordt ofwel opgeslagen wordt in de batterij. Zo slaagt de Grandland X Hybrid4 erin om 10 procent verder elektrisch te rijden dan met een klassiek remsysteem.

Opel-Grandland-X-Hybrid4-506786_1_rsh.jp

FINISHING TOUCH

Voorts beschikt de Hybrid4 over alle troeven van de bekende Grandland X. Opel is bij het ontwerp doordacht te werk gegaan. Het stopcontact voor de batterij zit aan de andere kant van de auto dan de tankklep, terwijl de batterij onder de achter¬zetels ligt om zoveel mogelijk ruimte te bewaren in het interieur en de koffer.


Ook de sportieve look bleef helemaal behouden, al zijn er enkele verschillen. Een leuke finishing touch is dat de Grandland X Hybrid4 optioneel verkrijgbaar is met een zwarte motorkap die contrasteert met de onderzijde van het koetswerk. Samen met het zwarte dak en de tweekleurige 19-duimvelgen zorgt dit voor een dynamisch uiterlijk. Met de Grandland X Hybrid4 rijd je dus milieuvriendelijk én in stijl.