BEKIJK JOUW FAVORIETE OPEL IN DE VIRTUELE SHOWROOM

Opel-Corsa-e-508360_patroon.jpg

WELK SOORT AUTO IS HET GOEDKOOPST IN ONDERHOUD?

Wanneer je een nieuwe auto koopt, is het belangrijk om niet alleen naar de aankoopprijs te kijken. Een auto die in aanschaf iets duurder is, kan dankzij lagere onderhoudskosten op langere termijn toch voordeliger uitvallen.

Kijk niet alleen naar de aankoopprijs, maar probeer een beeld te vormen van het volledige kostenplaatje voor je een nieuwe auto aanschaft. In de leasingwereld is de TCO (total cost of ownership) een gangbare term om dit aan te duiden. Uiteraard verschillen de onderhoudsprijzen van merk tot merk en van model tot model. Toch zijn er enkele algemeenheden waarmee je rekening kunt houden in je keuzeproces.

DIESEL OF BENZINE?

Hoewel de aankoopprijs doorgaans iets hoger ligt dan bij een benzinewagen, is een diesel interessant qua verbruikskosten. Z’n gemiddelde verbruik ligt lager, terwijl de brandstofprijs aan de pomp tegenwoordig vergelijkbaar is. Met een liter diesel geraak je simpelweg verder. Maar let op. Een diesel is alleen de juiste keuze als je voldoende lange ritten (van circa een half uur) aflegt, zodat de katalysator zijn optimale temperatuur bereikt en uitlaatgassen optimaal kan verwerken. Anders dreigen op langere termijn hogere onderhoudskosten.
Een benzinewagen met CNG (aardgas) klinkt interessant door de lagere prijs van CNG aan de pomp. Hier moet je vooral nagaan of er genoeg tankstations zijn in jouw buurt en of je genoeg kilometers rijdt om de duurdere aanschafprijs (of installatiekosten) te compenseren. 

Opel-Grandland-X-Hybrid4-506779_resize.j

ELEKTRISCH

Kijk je puur naar de ‘brandstofkosten’ dan zijn plug-inhybrides zoals de Opel Grandland X Hybrid4 of zuiver elektrische auto’s zoals de Opel Corsa-e in het voordeel. Wie op stroom rijdt, betaalt (afhankelijk van de prijs die de netbeheerder en leverancier aanrekent) minder dan 5 euro per 100 kilometer. Een diesel- of benzinewagen kost gemakkelijk het dubbele. Let wel op dat je de batterij zo vaak mogelijk thuis of op het werk oplaadt, laadpalen onderweg zijn duurder.


In onderhoud heeft de elektrische auto nog enkele voordelen tegenover auto’s met een klassieke verbrandingsmotor. De remblokken verslijten aanzienlijk minder snel aangezien je als bestuurder veel minder zelf moet remmen. Dat is te danken aan de automatische recuperatie van bewegingsenergie wanneer de auto uitbolt. Een elektrische auto heeft dan nog nauwelijks extra remkracht nodig om tot stilstand te komen.

MINDER ONDERDELEN

Bij een elektrische auto concentreert de technologie zich rond de elektromotor en het batterijpakket. Een auto met een verbrandingsmotor bevat meer bewegende onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage en daardoor duurder zijn in onderhoud. In een elektrische auto betaal je minder voor het onderhoud, de brandstof en de slijtagedelen. Bye bye uitlaat, luchtfilter of oliewissel. De elektrische auto is dus minder duur dan velen op het eerste gezicht denken. We lijken af te stevenen op een toekomst waarin de totale kosten van een elektrische auto vergelijkbaar zijn met die van een auto met verbrandingsmotor.

E-logo.png

ZIN OM ELEKTRISCH TE RIJDEN?

ONTDEK DE NIEUWE OPEL ORSA-E en GRANDLAND X HYBRID4.