BEKIJK JOUW FAVORIETE OPEL IN DE VIRTUELE SHOWROOM

Opel-Grandland-X-PHEV-509588_main.jpg

“DE ELEKTRISCHE AUTO ZAL NU ECHT DOORBREKEN”

Autoconstructeurs staan voor grote uitdagingen. Europa legt hen steeds strengere normen op voor de CO2-uitstoot van nieuwe wagens. Hoe gaat een autogroep zoals PSA daarmee om?

Denis Mulders moet er als energy transition manager bij PSA (het bedrijf achter de merken Opel, Citroën, DS en Peugeot) voor zorgen dat de Europese CO2-doelstellingen gehaald worden. Daarnaast coördineert hij de overgang naar elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken. Hij is dus de geknipte man om op onze vragen over elektrische mobiliteit te antwoorden.

HOE STAAN JULLIE ERVOOR OM DE CO2-DOELSTELLINGEN TE HALEN?

“PSA is optimistisch. Het is geen makkelijke opdracht: Europa is hard van stapel gelopen met die doelstellingen en de timing ervan. Maar we hebben veel technische vernieuwingen ontwikkeld, zowel voor verbrandingsmotoren als voor elektrische wagens. Daarom zijn we ervan overtuigd dat we de doelstellingen zullen halen.”

BEPAALDE BESTUURDERS AARZELEN OM DE STAP NAAR EEN ELEKTRISCHE AUTO TE ZETTEN, BIJVOORBEELD OMDAT ZE NOG NIET VERTROUWD ZIJN MET HET OPLADEN. HOE BEGELEIDT OPEL ZIJN KLANTEN IN DEZE TRANSITIE?

“Veel mensen hebben vragen over de publieke laadinfrastructuur en die is in België inderdaad nog beperkt. Het is natuurlijk belangrijk dat mensen op veel plaatsen kunnen laden wanneer dat nodig is. Er zijn dan ook plannen om de laadinfrastructuur uit te bouwen. Tegelijk moeten we beseffen dat 90 procent van de laadbeurten thuis of op het werk gebeurt. Voor thuisladen hebben wij een heel goede oplossing, die we samen met een partner aanbieden. Zij analyseren de situatie bij de klant thuis en stellen een aangepaste laadoplossing voor. Ook voor bedrijven bieden ze dergelijke oplossingen aan.
Maar opladen zou eigenlijk geen zorg mogen zijn. Onze wagens halen volgens de nieuwe WLTP-norm meer dan 300 kilometer rijbereik. Als je weet dat de gemiddelde bestuurder nog geen vijftig kilometer per dag rijdt, moet je dus maar één keer per week laden. Als je echt heel vaak lange afstanden doet, dan is een hybride wagen eventueel een goede oplossing.”

WELKE DIENSTEN HEEFT OPEL ONTWIKKELD VOOR BESTUURDERS VAN ELEKTRISCHE AUTO’S?

“We willen elektrisch rijden zo aangenaam mogelijk maken. Daarom bieden we vier diensten aan. Een eerste is de Charging Pass, waarmee de bestuurder een publieke laadpaal kan activeren. We werken daarvoor samen met een partner die een groot netwerk van laadpalen heeft in heel Europa, ook in België en onze buurlanden. Hiermee is de Trip Planner verbonden, een app waarmee je een lange trip kunt plannen en alle compatibele laadpalen op de route ziet.
Dan hebben we de E-Remote Control in de bestaande myOpel-app. Die laat toe om de staat van de batterij te raadplegen, een laadbeurt te starten en te stoppen en de klimaatregeling vanop afstand in te stellen zodat je auto al kan opwarmen terwijl hij aan de laadpaal hangt. Dat is beter voor de batterij. Dan hebben we ook nog de Mobility Pass voor bestuurders van volledig elektrische auto's. Daarmee kun je aan een voordelig tarief een benzine- of dieselwagen huren als je eens lange afstanden moet afleggen, bijvoorbeeld om op vakantie te gaan.
Ten slotte is er nog de Smart Wallbox, waarmee je kunt meten hoeveel elektriciteit je hebt verbruikt om bijvoorbeeld onkostennota's te maken. Op termijn zul je de elektriciteit zelfs rechtstreeks aan je werkgever kunnen laten factureren, zodat je de kosten niet meer moet voorschieten.”

2176566-ebihtuv9d1_patroon.jpg

DE NIEUWE CORSA IS BESCHIKBAAR MET BENZINE-, DIESEL- OF ELEKTROMOTOR. WELKE VERSIE ZAL VOLGENS JULLIE HET BEST VERKOPEN?

“We hebben ambitieuze plannen voor de elektrische versie. We willen veel meer elektrische wagens verkopen dan het huidige marktaandeel van 1,5 procent. Er is ook een dieselversie omdat de Corsa vaak gebruikt wordt als bedrijfswagen. Voor wie dagelijks langere afstanden rijdt, is een diesel nog altijd beter. We moeten ook het idee uit de wereld helpen dat diesels zeer vervuilend zijn. Dat klopt voor moderne dieselmotoren helemaal niet meer. De benzinevariant is een goede optie voor gemengd gebruik en voor mensen die thuis of op het werk geen laadoplossing hebben.”

WAT KAN DE OVERHEID NOG MEER DOEN OM ELEKTRISCH RIJDEN IN BELGIË TE STIMULEREN?

“Heel veel! Vandaag beperkt de overheid zich tot een gunstige fiscaliteit. Maar de verschillen in verkeersbelasting volstaan niet om de onvermijdelijk hogere prijs van een elektrische auto te compenseren.
In de eerste plaats moet er een duidelijk langetermijnstrategie komen, het liefst zo veel mogelijk afgestemd tussen de gewesten zodat de regels overal dezelfde zijn. Ook het stimuleren van de publieke laadinfrastructuur is zeer belangrijk. En om de hogere aanschafprijs te compenseren is een subsidie gewenst, zowel voor particulieren als bedrijven. Dat is zo in landen waar elektrische auto's succesvol zijn, zoals Nederland, Noorwegen en Frankrijk. Zonder subsidies kan de overheid niet verwachten dat de elektrische auto doorbreekt. Wat Vlaanderen net heeft gedaan – het afschaffen van de aankooppremie – gaat exact in de tegenovergestelde richting. Ook de uitspraken van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) en federaal informateur Paul Magnette (PS) dat er alleen nog elektrische bedrijfswagens zouden mogen zijn, creëren veel twijfel en verwarring. Laat hen met concrete plannen komen.”

WANNEER VERWACHT U DAT DE ELEKTRISCHE AUTO ECHT DOORBREEKT?

“Nu! Het autosalon 2020 zal elektrisch zijn, zeker bij PSA maar ook bij andere merken. Alle belangrijke constructeurs brengen elektrische of plug-inhybride modellen uit, zodat het aanbod zal exploderen. Daardoor zal de vraag vanzelf groeien.”

IS EEN ELEKTRISCHE AANDRIJVING OOK INTERESSANT VOOR HET SEGMENT VAN DE BESTELWAGENS?

“Absoluut, maar het hangt ervan af hoe de bestelwagen gebruikt wordt. Sommige rijden lange afstanden en dan is elektrisch minder interessant. Maar voor korte afstanden tot 200 kilometer per dag kan het perfect elektrisch. Opel lanceert trouwens dit jaar een elektrische variant van de Vivaro.”

WAT VOLGT ER NOG DE KOMENDE JAREN?

“Opel wil tegen 2024 een elektrische of plug-inhybride variant hebben van elk model in het gamma. In 2020 komt er zeker een volledig elektrisch model bij, de opvolger van de Mokka X.”