BEKIJK JOUW FAVORIETE OPEL IN DE VIRTUELE SHOWROOM

Opel-Grandland-X-Hybrid4-506692-bewerkt.

ELEKTRISCH, HYBRIDE, DIESEL OF BENZINE: WELKE AUTO PAST BIJ JOU?

ICE, BEV, PHEV, HEV of FCV: klinkt dat als Chinees? We maken je graag wegwijs in de verschillende soorten aandrijvingen van nieuwe wagens, elk met hun eigen technologie.

De ene auto is de andere niet. De technologie evolueert razendsnel waardoor er ook nieuwe soorten (al dan niet elektrische) wagens verschijnen. Voor de gemiddelde autokoper is het niet altijd duidelijk wat nu precies de verschillen en voordelen zijn per technologie. Hieronder vind je een kort overzicht van de belangrijkste aandrijftechnologie die vandaag wordt toegepast.

INTERNAL COMBUSTION ENGINE (ICE): BENZINE

Tegenwoordig worden klassieke verbrandingsmotoren aangeduid met de moderne term ‘Internal Combustion Engine’ of kortweg ICE. Tot deze categorie behoren de benzinemotoren, die opnieuw sterk in de lift zitten. Ze zijn iets goedkoper in aanschaf en onderhoud dan dieselmotoren en zijn vooral geschikt voor wie hoofdzakelijk korte ritten aflegt. De laatste jaren hebben de benzinemotoren een grote stap voorwaarts gezet op technologisch vlak, waardoor ze stiller, zuiniger en pittiger zijn dan ooit.

Voordeel: goedkoper, stille werking, lage uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden

INTERNAL COMBUSTION ENGINE (ICE): DIESEL

Ook de diesels behoren tot de klasse van de ICE. Hoewel het marktaandeel van dieselwagens daalt, blijven ze in specifieke gevallen zeker een verstandige keuze. Dieselmotoren hebben een lange levensduur, een hoog koppel (waardoor ze soepel rijden) en een lage C02-uitstoot. Vooral wie vaak lange afstanden op de snelweg rijdt, maakt men een diesel de juiste keuze.

 Voordeel: lage CO2-uitstoot, gebruikskosten bij hoge kilometeraantallen

COMPRESSED NATURAL GAS (CNG)

Een CNG-auto rijdt op samengeperst aardgas, de schoonste en goedkoopste fossiele brandstof. Het aardgas wordt in de auto opgeslagen in een speciale tank die onder de vloer is ingebouwd. Tanken doe je zoals bij een benzine- of dieselwagen. Is het aardgas op, dan schakelt de motor automatisch over op benzine waardoor een CNG-auto een aantrekkelijk rijbereik haalt.

Voordeel: schone brandstof, lage gebruikskosten

BATTERY ELECTRIC VEHICLE (BEV)

Dit is wat meestal bedoeld wordt met ‘een elektrische auto’. Een Battery Electric Vehicle (BEV) omvat een of meerdere elektromotoren die de wielen aandrijven en stroom halen uit een batterij. Vandaag is het meest gebruikte batterijtype lithium-ion. De batterij wordt hoofdzakelijk via een kabel opgeladen en in mindere mate tijdens het rijden, door remenergie te recupereren. De nieuwe Opel Corsa-e is een voorbeeld van een BEV, met een rijbereik tot 337 kilometer.

 Voordeel: groot elektrisch rijbereik, geen plaatselijke CO2-uitstoot 

media-studio.edited-file-name.jpg

PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLE (PHEV)

Een PHEV, die een verbrandings- en elektromotor combineert,  is een hybride waarvan je de batterij aan een stopcontact of laadpaal kunt opladen via een kabel. Een plug-inhybride dus. Tijdens het rijden wordt ook een deel van de remenergie gerecupereerd om langer elektrisch te kunnen rijden. De verbrandings- of elektromotor kunnen afwisselend of samen gebruikt worden. De batterij heeft een grotere capaciteit dan in een klassieke hybride, waardoor het elektrisch rijbereik ook aanzienlijk hoger ligt. De Opel Grandland X Hybrid4 kan bijvoorbeeld tot 50 kilometer zuiver elektrisch rijden.

Voordeel: grote actieradius door combinatie van elektro- en verbrandingsmotor

Opel-Grandland-X-Hybrid4-Illustration-50

HYBRID ELECTRIC VEHICLE (HEV)

Dit is een klassieke hybride die een elektromotor combineert met een verbrandingsmotor en een batterij. In vergelijking met een plug-inhybride (PHEV) heeft de batterij een kleinere capaciteit, waardoor een HEV ook maar hooguit een handvol kilometers puur elektrisch kan rijden. Daarna schiet de verbrandingsmotor (diesel of benzine) te hulp.

Voordeel: grote actieradius door combinatie van elektro- en verbrandingsmotor

FUEL CELL VEHICLE (FCV)

Een Fuel Cell Vehicle (FCV) of waterstofauto komt vandaag nog niet zo vaak voor. Hij combineert een elektromotor, brandstofcel, waterstoftank en batterij. De brandstofcel wordt van energie voorzien door waterstof uit de tank. Uit de uitlaat komt alleen waterdamp en het rijbereik is vergelijkbaar met dat van een auto met verbrandingsmotor. Nog een troef is dat het maar enkele minuutjes duurt om de tank te vullen … als je een tankstation met waterstof vindt.

Voordeel: geen schadelijke uitstoot, actieradius 

BINNEN HET OPEL -GAMMA KIES JE ZELF WELKE AANDRIJVING HET BESTE BIJ JOU PAST.