BEKIJK JOUW FAVORIETE OPEL IN DE VIRTUELE SHOWROOM

Opel-Corsa-e-Rally-508398_0_main.jpg

DIT IS DE EERSTE ELEKTRISCHE RALLYWAGEN

Elektrisch rijden is fun! Dat bewijst Opel met de Corsa-e Rally, de eerste zuiver elektrische rallywagen. Er komt zelfs een kampioenschap met deze rallywagen. Net als de reguliere Corsa-e kun je de Corsa-e Rally ontdekken op het salon van Brussel.

Opel gelooft sterk in elektrische mobiliteit. Tegen 2024 zal er van elk Europees Opel-model een geëlektrificeerde versie bestaan, volledig elektrisch of plug-inhybride. Die elektrificatie betekent niet dat er geen ruimte meer is voor rijplezier, wel integendeel. Door zijn onmiddellijk beschikbare koppel en het mooie vermogen van 136 pk is de nieuwe Opel Corsa-e een erg leuke auto om mee te rijden.
 

Dat inspireerde Opel om er een rallyversie van te bouwen. Momenteel ontwikkelt Opel de Corsa-e Rally, waarmee vanaf augustus de ADAC Opel e-Rally Cup wordt gereden. Opel is de allereerste constructeur die een elektrische rallywagen aanbiedt en er samen met automobielclub ADAC een kampioenschap rond organiseert.
 

“Het veeleisende ontwikkelingsprogramma verloopt volgens plan, maar is nog lang niet afgerond”, zegt Jörg Schrott, directeur van Opel Motorsport. “Het doel is om onze klantenteams een volledig betrouwbare, gemakkelijk bestuurbare en krachtige rallyauto te geven, waarmee de ADAC Opel e-Rally Cup het succes van zijn voorganger, de ADAC Opel Rally Cup, kan voortzetten.”

IN BELGIË?

“Zowat duizend jongeren hebben zich al kandidaat gesteld voor de casting”, zegt Wim Verloy, communicatiemanager van Opel Belgium. “Het is in eerste instantie een Duits kampioenschap, maar wij dromen toch van een rally met deze wagens op Belgische bodem. Opel Belgium heeft alvast het initiatief genomen om een wagen te reserveren.”

CONSTANTE PRESTATIES

“Bij een merkenrallyauto is het belangrijk dat de prestaties onder alle omstandigheden constant en beschikbaar blijven. Het materiaal moet gelijke kansen garanderen voor alle deelnemers”, zegt Jörg Schrott. “De Corsa-e Rally moet de hoge eisen van zijn voorganger met benzinemotor, de Opel ADAM Cup, evenaren en zelfs overtreffen. Ook wat dat betreft zijn we op de goede weg. Terwijl het vermogen vrijwel gelijk is, is het koppel van 260 Nm veel hoger dan dat van de ADAM Cup. Het zwaartepunt is laag doordat de batterij onder de vloer is gemonteerd. Ook de gewichtsverdeling is zeer goed, essentieel voor een wendbare wedstrijdauto. Nu moeten we het chassis nog optimaal uitbalanceren. Daarvoor beginnen we in januari met simulaties van echte rallyritten.”

ZELFDE BATTERIJ

Zowel de Corsa-e productieauto als de Corsa-e Rally kunnen nu besteld worden. De Corsa-e Rally heeft trouwens dezelfde batterij als de Corsa-e met een opslagcapaciteit van 50 kWh en een 136 pk sterke elektromotor. Om de actieradius te optimaliseren voor rallyrijden, biedt de batterij drie modi. In de ‘wedstrijdmodus’ zijn het volle vermogen en het maximumkoppel beschikbaar. Elektrische auto’s hebben een bijzonder hoog koppel, dat in de ‘regenmodus’ wordt aangepast aan een glad wegdek. Ten slotte is er nog een energiebesparende ‘ecomodus’ voor tussen de etappes door.