BEKIJK JOUW FAVORIETE OPEL IN DE VIRTUELE SHOWROOM

Opel_Vivaro_1_ltng.jpg

WAAROM OOK BESTELWAGENS ELEKTRISCH RIJDEN

Niet alleen personenwagens elektrificeren, ook de moderne bestelwagen kan op stroom rijden. Toch zeker bij Opel, dat nu al de nieuwe Vivaro-e lanceert en nog meer plannen in petto heeft. Wat zijn de voordelen van zo’n elektrische bestelwagen?

De vele pakjes die je online bestelt, zullen de volgende jaren steeds vaker aan huis geleverd worden met een elektrische bestelwagen. Vandaag is het aanbod van elektrische bestelwagens nog vrij beperkt, maar deze markt groeit onder invloed van de e-commerce en het stijgende milieubewustzijn.


Een bestelwagen die in alle stilte en emissievrij zijn taak vervult, is in heel wat omstandigheden de beste oplossing. Denk bijvoorbeeld aan de krantenboer die ’s ochtends zijn ronde afwerkt zonder de buurt te storen. Of de koerierdienst die zonder luchtvervuiling pakjes bedeelt in en rond de stad, zelfs als daar een lage-emissiezone geldt. Voor start-stopverkeer – dat doorgaans veel brandstof vergt – is een elektrische bestelwagen ideaal. Hij schiet meteen uit de startblokken dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel.

Opel_Vivaro_2.jpg

ALLE BESTELWAGENS ELEKTRISCH

Een constructeur die sterk gelooft in de toekomst van de elektrische bestelwagen en goed inspeelt op deze evolutie, is Opel. “Elektrificatie is vooral belangrijk in het lichte bedrijfswagensegment”, zegt Michael Lohscheller, de CEO van Opel. “Of het nu gaat om een distributievoertuig voor de laatste kilometers of een bedrijfswagen voor professionals, met de Combo, Vivaro en Movano bieden we straks emissievrije mobiliteit aan in talloze configuraties.” Het gaat heel snel. Met de Vivaro-e heeft Opel nu al een eerste elektrische bestelwagen klaar en tegen eind volgend jaar zijn alle lichte bedrijfsvoertuigen van het Duitse merk geëlektrificeerd. De komst van de elektrische Combo en Movano is bevestigd.

SNEL LADEN

Misschien vind je zo’n bestelwagen op stroom wel leuk, maar twijfel je nog over de actieradius. Weet dan dat de batterijtechnologie de jongste jaren sterk geëvolueerd is. Kijk maar naar de nieuwe Opel Vivaro-e. Die biedt de keuze tussen een lithium-ionaccu van 50 kWh (230 kilometer) en 75 kWh (330 kilometer rijbereik). Opladen doe je aan een huishoudelijk stopcontact, een wallbox of een snellader. Via een 100 kW-laadstation met gelijkstroom is de 50 kWh-batterij in nauwelijks 30 minuten tot 80 procent opgeladen. Met de 75 kWh-batterij duurt dat 45 minuten.

Opel_Vivaro_3.jpg

AANHANGWAGEN

Tegenwoordig hoef je je ook niet meer te vrezen dat het batterijpakket het laadvolume zou hypothekeren. De ingenieurs zijn erin geslaagd om de batterijen onder de laadvloer te plaatsen, zodat de laadruimte onaangetast blijft. Ook qua laadvermogen staat de Vivaro-e zijn mannetje. Hij kan 1.275 kg meenemen en doet daarmee nauwelijks onder voor de Vivaro met 2.0-dieselmotor (1.405 kg laadvermogen). Uniek is dat de Vivaro-e als enige elektrische bedrijfswagen in zijn segment een aanhangwagen mag trekken. Het maximale geremde trekgewicht bedraagt 1.000 kg. Met 136 pk heeft de elektromotor zeker voldoende kracht in huis.


Tot slot voorziet Opel de nodige flexibiliteit, met onder meer twee schuifdeuren (die je zelfs met een voetbeweging kunt sluiten), twee lengtes (4,95 meter of 5,30 meter) en diverse carrosserievarianten (bestelwagen, dubbele cabine, combi). De meeste versies van de Vivaro-e zijn 1,90 meter hoog, zodat je ook in parkeergarages kunt binnenrijden en laden.  Voor wie een grote monovolume zoekt met elektrische aandrijving, heeft Opel ook de Zafira-e Life.


De Vivaro-e kun je nu bestellen voor een prijs vanaf 35.600 euro. Op het batterijpakket krijg je acht jaar of 160.000 kilometer garantie.

E-logo.png

BEKIJK HIER ALLE VOORDELEN VAN DE ELEKTRISCHE OPEL VIVARO-E.