BEKIJK JOUW FAVORIETE OPEL IN DE VIRTUELE SHOWROOM

1971-Elektro-Opel-GT-17207_bewerkt.jpg

BACK TO THE FUTURE: DE RIJKE GESCHIEDENIS VAN ELEKTRISCHE OPELS

De Ampera was dan wel de eerste Opel die elektrisch rijden dagelijks mogelijk maakte, maar het merk experimenteerde veel eerder met elektrische aandrijving. Al in 1971 effende de Elektro Opel GT het pad naar elektrisch rijden. Een terugblik op de eerste elektrische modellen van Opel.

Met de Corsa-e en de Grandland X Hybrid4 geeft Opel het startschot van een nieuwe generatie elektrische wagens. Maar de Duitse constructeur is natuurlijk al veel langer bezig met de technologie van elektrisch rijden. Opel doet zelfs al meer dan vijf decennia onderzoek en ontwikkelingswerk op het gebied van elektrische aandrijfsystemen. In 1968 werd in de Kadett B Stir-Lec I het principe van de ‘range extender’ toegepast, waarbij de elektriciteit om de batterijen op te laden, werd opgewekt door een verbrandingsmotor achterin de wagen. Klinkt bekend? Inderdaad, ook de Opel Ampera uit 2011 hanteerde dit principe van een elektrische auto met ‘range extender’, uiteraard in een modernere vorm.

ELEKTRO OPEL GT

De Elektro Opel GT uit 1971 is de eerste Opel waarin echt geen druppel brandstof meer aan te pas kwam. Georg von Opel een kleinzoon van Adam Opel, de grondlegger van het bedrijf - was ervan overtuigd dat elektrische aandrijving de weg voorwaarts was. Hij wou aantonen dat elektromotoren konden tippen aan conventionele motoren. Hij bouwde een Opel GT om tot een snelle elektrische coupé, aangedreven door twee gekoppelde elektromotoren die 120 pk produceerden. Resultaat: zes wereldrecords voor elektrische voertuigen.

1991-Opel-Impuls-II-506978.jpg

IMPULS

In de jaren negentig experimenteerde Opel verder met elektrische aandrijving in zijn zogenaamde Impuls-modellen op basis van achtereenvolgens de Kadett, de Astra Break en de Astra. Met die laatste (de Impuls III) werd ook een grootschalige test op de openbare weg uitgevoerd.

EVEN VAN MOTOR WISSELEN

Een eerder ludiek (en vooral heel slim) concept was de Opel Twin uit 1992. Dit studiemodel kon namelijk gewoon van motor wisselen. Om te rijden op de snelweg had hij een driecilinder 0.8-liter benzinemotor met 34 pk. In de stad of voor korte afstanden kon die vervangen worden door een elektrische eenheid met twee wielnaafmotoren van 14 pk. Goed gevonden, toch? Ook het interieur was origineel. De bestuurder zat centraal voorin, met drie passagierszetels achterin.

2012-Opel-Ampera-265053.jpg

SERIEPRODUCTIE

Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe Opel de wereld van de elektrische auto verkende. In 2011 zette de elektrische aandrijving met ‘range extender’ de stap naar serieproductie in de Opel Ampera, een elektrische auto voor vier personen die geschikt was voor dagelijks gebruik. In 2016 volgde in bepaalde markten de Opel Ampera-e, die de grenzen van de technologie alweer verlegde en puur elektrisch aangedreven is. Vandaag is Opel klaar om een nieuwe stap te zetten met de volledig elektrische Corsa-e en de plug-inhybride Grandland X Hybrid4. Tegen 2024 is er van elk Opel-model ook een geëlektrificeerde variant. Bij Opel is elektrisch rijden een keuze: zowel de nieuwe Corsa als de Grandland X zijn ook beschikbaar als benzine of diesel. Zo bepaal je zelf welke aandrijfvorm en welke Opel het meest geschikt is voor jouw persoonlijke mobiliteitsbehoefte.

E-logo.png

DE NIEUWSTE ELEKTRISCHE OPELS:

ONTDEK HIER DE CORSA-E EN DE GRANDLAND X HYBRID4.